lördag 2 januari 2016

Första Lydnadstävlingen Hagfors BK.

Den 31/10 debuterade Eros & jag (Anne-Marie) i Lydnad klass 1. Det var så himla nära att jag inte åkte dit för jag kände mej så osäker hur det skulle gå. Tyckte inte att jag hade tränat tillräckligt med Eros, så jag stängde av klockan då den ringde, och gick upp till Elin och sa att vi skulle stanna hemma. Låg sen och snodde runt i sängen och kunde inte somna om, så till slut gav jag upp och gick upp ändå. Tänkte på att OM jag inte provar nu, så skjuts ju den där eländiga debuten bara upp hela tiden. Var ganska så nervös vill jag lova... Nå, så till slut kom vi iväg, lite försenade men ändå på väg. Hade ju faktiskt pratat med en tjej från klubben som också skulle tävla där samma dag, så det hade känts lite dumt om vi inte dök upp. Bra med lite påtryckning kan man säga.
Har ju inte tävlat Lydnad på flera år, så jag hade helt glömt bort hur det skulle gå till. Jätteskönt att ha Maria där som har tävlat förut, och kunde berätta vad som skulle ske. Fick gå in och dra lott om vilket startnummer vi skulle ha. Det blev nummer åtta och sista tävlande. Fast först var det ju Platsliggning. Kändes ganska nervöst då hunden bredvid Eros var en schäferhane som gick och tittade bakåt på Eros och också tävlade för första gången. Man vet ju aldrig hur det ska gå, men de skötte sig hur bra som helst under platsliggningen och Eros fick full pott med 10 poäng! Även på  tandvisningen direkt efter fick han 10 poäng på! Wow, jag blev så glad så då tänkte jag att nu får det gå hur som helst, för nu har vi iallafall klarat av de första momenten. Blev en nervös väntan men samtidigt roligt att titta på alla duktiga tävlande. Sen var det då vår tur. På Linförigheten fick vi 8,5 poäng. Läggande under gång fick vi 7,5 p på. Inkallande 8,5 p. Ställande under gång skrapade vi ihop 7 poäng på. Apportering nollade vi tyvärr, då han släppte den i marken för tidigt. Men Hoppet fick vi 9,5 poäng på! Och Helhetsintrycket fick vi 8 poäng på. Fast det visste jag ju inte först. Det skulle bli prisutdelning och de började bakifrån. Stod bara där och väntade på att de skulle ropa upp oss, men det blev andra som de ropade upp. Började tro att de missat oss. Men vi hade trevligt sällskap av trevligt hundfolk och de sa att vi kanske till och med skulle hamna på pallen. Fast det fanns då inte i tanken för mej. Döm om min förvåning då de ropade upp Eros & mej som vinnare i Lydnadsklass 1 med ett 1:a pris och 164 poäng!!! Herregud, vi som inte ens hade tänkt åka dit... Ja, jag har nog nästan aldrig blivit så förvånad och dessutom väldigt glad! Vilken otrolig dag, och vilken otrolig hund jag/vi har i Eros. Han är helt enkelt Fantastisk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar